Poeh mijn gevoel zegt dat dit wel heel dom is om dit zo te doen ivm de toekomst en jullie als klant. Maar ik heb even op Consuwijzer.nl gekeken en daar zie ik dit verhaal:
"Verkopers mogen zelf de prijs van hun producten bepalen. Wilt u de aangegeven prijs niet betalen? Dan kunt u daar met de verkoper nog afspraken over proberen te maken. Maar hij is niet verplicht daaraan mee te werken.
Koopt u een vervoermiddel? Bijvoorbeeld een auto of een fiets? Dan hebt u een koopovereenkomst gesloten. Aan die overeenkomst zitten u en de verkoper vast. Dus ook aan de prijs die u daarvoor hebt afgesproken. De verkoper moet dan op zijn beurt het product voor die prijs aan u leveren."
Ik denk dat die laatste alinea ook in dit geval telt volgens de wet, er is een koopovereenkomst gesloten en jullie zitten daar dus beiden aan vast. Het komt dus denk ik merendeels aan op de welwillendheid van de verkoper in dit geval (omdat jullie de overeenkomst willen veranderen terwijl er al een overeenkomst was). Nu komt hij jullie dus al tegemoet met de 150 euro aan tegoedbonnen....het is nu dus een 50/50 verhaal voor jullie beiden.
Maar ik heb dit alleen gelezen op consuwijzer en ik heb geen rechten gestudeerd, dit is wat ik er uit op kan maken

. Ik zou er anders even een telefoontje aan wagen (Consuwijzer) 088 - 0 70 70 70. Ik denk dat je daar wel een goed antwoord kan krijgen in jullie specifieke geval.
Succes!