Verander lettergrootte
Het is nu vr mei 24, 2013 2:31 am

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 7 berichten ]
Auteur Bericht
 Berichttitel: Recht of krom....
BerichtGeplaatst: wo feb 29, 2012 8:08 pm 
Hero Member
Hero Member

Casus: Wij hebben als organisatie in Amsterdam bij een scooter winkel, 4 scooters besteld. Voor de 4 scooters is ook al betaald. 3 van onze oude scooters zijn inmiddels ingeruild en de 4de scooter gaat in maart ingeruild worden. Voor deze laatste scooter zijn ook extra accessoires overzet kosten berekend zoals was afgesproken en ook apart op de bon staat. Nu willen wij toch zelf de accessoires overzetten en hebben daarom de kosten die reeds betaald zijn daarvoor, terug gevraagd. De winkeleigenaar geeft nu aan dat hij geen geld kan teruggeven, omdat het in de totaal rekening zit meegerekend.. Een deel (€ 150,-) zal in te goed bonnen ingeleverd kunnen worden, en een ander deel (€ 150,-) rekent hij als ‘compensatie kosten’..dat bedrag zijn we dan dus kwijt.

Vraag: Mag de winkeleigenaar in deze casus het geld dat betaald is, voor iets dat hij uiteindelijk niet hoeft uit te voeren, nu op een andere manier gaan berekenen en daarmee het geld houden?

Het zou toch normaal zijn dat als je iets niet laat doen, maar er wel al voor betaald hebt, dat je dat geld terug krijgt?

Iemand nog tips? ???

PS ik zal (nog) geen naam noemen van de scooter winkel, maar zal zeker wel gaan gebeuren als dit niet goed gaat aflopen..

Profiel  

Berichttitel: Re: Recht of krom....
BerichtGeplaatst: wo feb 29, 2012 8:31 pm 
Hero Member
Hero Member

Poeh mijn gevoel zegt dat dit wel heel dom is om dit zo te doen ivm de toekomst en jullie als klant. Maar ik heb even op Consuwijzer.nl gekeken en daar zie ik dit verhaal:

"Verkopers mogen zelf de prijs van hun producten bepalen. Wilt u de aangegeven prijs niet betalen? Dan kunt u daar met de verkoper nog afspraken over proberen te maken. Maar hij is niet verplicht daaraan mee te werken.

Koopt u een vervoermiddel? Bijvoorbeeld een auto of een fiets? Dan hebt u een koopovereenkomst gesloten. Aan die overeenkomst zitten u en de verkoper vast. Dus ook aan de prijs die u daarvoor hebt afgesproken. De verkoper moet dan op zijn beurt het product voor die prijs aan u leveren."

Ik denk dat die laatste alinea ook in dit geval telt volgens de wet, er is een koopovereenkomst gesloten en jullie zitten daar dus beiden aan vast. Het komt dus denk ik merendeels aan op de welwillendheid van de verkoper in dit geval (omdat jullie de overeenkomst willen veranderen terwijl er al een overeenkomst was). Nu komt hij jullie dus al tegemoet met de 150 euro aan tegoedbonnen....het is nu dus een 50/50 verhaal voor jullie beiden.

Maar ik heb dit alleen gelezen op consuwijzer en ik heb geen rechten gestudeerd, dit is wat ik er uit op kan maken :). Ik zou er anders even een telefoontje aan wagen (Consuwijzer) 088 - 0 70 70 70. Ik denk dat je daar wel een goed antwoord kan krijgen in jullie specifieke geval.

Succes!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo feb 29, 2012 9:56 pm 
Hero Member
Hero Member

Dank Wietje..ik zal eens bellen met die club van Consuwijzer.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo feb 29, 2012 10:36 pm 
Hero Member
Hero Member

wietje schreef:
Poeh mijn gevoel zegt dat dit wel heel dom is om dit zo te doen ivm de toekomst en jullie als klant.

Hiermee bedoel ik natuurlijk het bedrijf en niet jullie als klant zijnde om misverstanden te voorkomen ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo feb 29, 2012 11:43 pm 
Hero Member
Hero Member

:D

Profiel  

BerichtGeplaatst: do maart 01, 2012 6:44 pm 
Hero Member
Hero Member

Dank voor de reacties :)
Heb vandaag nagevraagd bij diverse mensen die er verstand van zeggen te hebben..
Koopcontract staat inderdaad vast voor koper en verkoper. Het is aan de verkoper om mij wel of niet tegemoet te komen als ik achteraf toch andere wensen heb. Aangezien er bij alle scooter zaken wel wat valt te mopperen, hebben we vanuit de zaak besloten er bij neer te leggen.
We houden ons aan wat er is afgesproken en wat er op contract staat...Dat wil zeggen dat ik de extension uit mijn oude Zoomer bij het omruilen naar de nieuwe, er door hun laat uithalen. De Extension neem ik dan mee voor een opknapbeurt, en kan die er tzt zelf inzetten of alsnog door de garage laten doen.

met wat gemengde gevoelens case closed ::)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do maart 01, 2012 8:53 pm 
Hero Member
Hero Member

Triz schreef:

met wat gemengde gevoelens case closed ::)

Ja ik snap wat je bedoelt, ik heb ook wel eens een akkefietje zoals dit meegemaakt al was het dan met een ander product. Doet je wel 2 keer nadenken dat je weer na dezelfde winkel/dealer gaat.

Profiel  

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 7 berichten ]